onsdag 18 januari 2012

Då var det min tur då. Listan.

Jag har blivit uppmuntrad att göra den här listan av Lisa och Josefine (tack och bock, tack och bock!). Så:

1. Vad gjorde du för tio år sedan?
 
 Herregud. Tio år sedan. Jag minns ju knappt vad jag gjorde i förra veckan.
Men, i januari 2002 var jag i alla fall alldeles nybakad förskollärare. Jag hade hunnit jobba någon vecka eller så på mitt första jobb och insett att det inte alls var vad jag trodde att det skulle vara och redan börjat se mig om efter en ny tjänst. Sedan gick allt fort. I mars började jag på en specialförskola för barn med flerfunktionshinder istället och blev kvar där i två år. 2002 var också året då mitt dåvarande förhållande sjöng på sista versen efter ca fem år. Guldet blev till sand. En slank vi hit och en slank vi dit och mitt i sommaren brakade vi i diket. Oj vad ont det gjorde. Det minns jag.

2. Vad gjorde du för ett år sedan?
 
Då var jag mest jättetjock. Alltså jättejättetjock. Jag och Yrvind gick hemma och laddade för lillebrors ankomst till världen. Det var fortfarande jättemycket snö vill jag minnas, alltså jättejättemycket. Och all snö var täckt med ett tunt lager av is. Så vi försökte roa oss så gått det gick inomhus. Ibland vaggade jag ut, med broddar på skorna givetvis, och gick myrsteg för att jag var så rädd för att ramla och göra illa magens hemlige gäst.


3. Fem snacks du gillar
 
  • Choklad (my drug of choice kan vi väl säga)
  • Glass
  • Grillchips
  • Jordnötsringar
  • Saltlakrits
 
4. Fem sånger du kan hela texten till:
Alla barnvisor du kan tänka dig och några till. Annars vet jag faktiskt inte sådär på rak arm. Inga är min spontana känsla, men jag vet ju att jag ibland förvånar mig själv när någon låt spelas och plötsligt som om någon slagit på någon slags autopilot i huvudet så kommer orden, fast jag inte hade en aning om att de fanns där. Lite otäckt. Det får mig att undra vad för viktig information som inte får plats när det ligger sådant där och skräpar i hörnena däruppe.


5. Fem saker du skulle göra om du blev mångmiljonär:
 
  • Bjuda vänner och familj på en sjuhelsikes semester.
  • Köpa ett litet sommarhus vid havet.
  • Säga upp mig och öppna en liten secondhandbutik med barngrejor, kläder, böcker, leksaker osv. Kanske ta dit lysande barnteatergrupper och ordna annat skojs också.
  • Någon slags välgörenhetsinsats.
  • Sätta in en rejäl bunt var på våra söners bankkonton.

6. Fem dåliga vanor:

  • Jag gnäller. Mycket. Just nu, främst på brist på sömn samt vår lägenhet.
  • Jag rör inte på mig tillräckligt. Just nu, inte alls faktiskt.
  • Jag går aldrig och lägger mig i tid. Det verkar omöjligt helt enkelt.
  • Jag velar. Ibland hatar jag val. Och allvarligt talat, det här med att det är minimum för vilken sorts matprodukt som helst i stort sett att komma i fem olika smaker nuförtiden. Är det verkligen nödvändigt!?!
  • Jag äter för mycket socker.

7. Fem saker du gillar att göra:

  • Att vara hemma. Och bara skrota runt. Plocka lite här, greja lite där.
  • Hänga med vänner och familj, klyschigt, men inte mindre sant för det.
  • Läsa
  • Vara vid eller på havet.
  • Titta på mina barn när de sover (och när de leker, skrattar, funderar också förstås, men just den där stillheten, det fridfulla hos sovande barn som man älskar, det är magiskt)

8. Fem saker du aldrig skulle klä dig i eller köpa:

  • Skor med höga klackar. Jag behärskar inte den konsten. Alls faktiskt.
  • Mjukisbyxor med tryck av typen ”Juicy” eller ”Sexy” på rumpan.
  • Axelvaddar
  • Latexplagg
  • Onepiece

9. Fem favoritleksaker:
 
  • Datorn
  • Symaskinen (fast den är otroligt försummad)
  • Lego. Det är den enda lek jag kan gå in för med liv och lust utan att vara det minsta falsk, jag älskar att bygga Lego. På allvar.
  • Pussel. Alltså sådana där 5000 bitars på något tyskt slott eller så. Meditation. Jag gör det aldrig men sen, i framtiden, då ska jag. Jag ska ha en hel hylla full i det där lilla huset vid havet.
  • Nintendo DS. Jag är så övertygad om att jag hade blivit besatt ifall Yrvind hade ett att det får vara med på listan fast han nu inte har något. Både jag och M är väldigt sugna på att låta honom få det, och det är nog bäst att vi köper ett till lillbrorsan också i så fall. Annars kommer det bara bli slagsmål om vem som ska få spela på kvällen när det är fritt fram. Och M är starkare än mig, så jag förstår ju vem som skulle vinna. Så kan vi ju inte ha det.

10. Tio personer jag vill se göra den här utmaningen:
Alla som känner “Jag vill, jaaag vill!“. Har sett den i stort sett överallt. Fast inte hos Helena ju kom jag på. Josefine har redan hunnit före, men jag säger’t jag med i alla fall, gör den du också vännen!

Inga kommentarer: