söndag 20 oktober 2013

Familjehäng och fantasibarn

Regn och rusk. Ruskigt regn. Och jag bara fryser och fryser.
Nu är det verkligen höst. På allvar.
Idag har hela familjen hängt på Frölunda torg, handlat lite nödvändigt, kollat i leksaksaffären och fikat på kondis.
Det var mysigt.
Sen blev det matinköp inför veckan när M ska vara i Stockholm.
Det blev uteslutande säkra kort. Falukorv, mamma Scans köttbullar, fiskpinnar och färdig risgrynsgröt. Vi toppade kundkorgen med lite frysta ärtor och morötter för att få det att se lite ordentligt ut.
Och ikväll blir det köpehamburgare från amerikat.
Jomen, vilket föräldraskap man kan stoltsera med.
Men jag orkar bara inte. Inte vara själv med allt OCH göra långkok som barnen inte vill ha.
Nope. Min självbevarelsedrift är alldeles för stark för sådana galenskaper.
Just nu är det hursomhelst soffhäng med film och popcorn för somliga och rapportskrivning som långsamt sniglar sig framåt för andra.
Det går sådär för "andra", dvs mig, kan jag säga.
Mycket för att det där tredje lilla barnet jag har, det som bara existerar genom ord i ett Word-dokument på datorn hela tiden pockar på min uppmärksamhet.
"Lek med mig istället!" är hans diskreta men envisa budskap.
Jag är mycket nära att ge vika, mycket, mycket, mycket, till och med.

Inga kommentarer: