torsdag 19 april 2012

Skönhetsbubblan

Jag hade tänkt sy färdigt den där kudden och börja på nästa ikväll egentligen. Men så fastnade jag framför Skönhetsbubblan på svt 1 istället. Och då blev jag så dränerad på all energi och matt på mänskligheten att jag inte ens orkade gå de tre stegen mellan soffan och bordet där symaskinen väntade.
Programmet var det första av tre i en serie som ska handla om skönhetsingrepp som har ökat lavinartat i Sverige och olika faktorer som ligger bakom.
Det är tur att jag inte har några döttrar. Jag har alldeles för tunn hud och skört hjärta för att hantera all skit som unga kvinnor ska deala med idag.
När min medvetenhet kring mitt eget utseendes betydelse började vakna var det bland annat Baby i Dirty Dancing som var förebilden. Mia Skäringer har varit inne på det i sina texter. Den där lilla lilla midjan och Patrick Swayzes stora händer som nästan nådde runt hela Jennifer Grey. Den förbannade midjan i kombination med ett klantarsel till skolsköterska som några år senare sa till mitt 16 åriga jag att jag låg lite i överkant på viktkurvorna, och använde ord som "övervikt" bidrog till att jag under hela min gymnasietid åt typ ett gäng knäckemackor och lite gröt (om man vill överdriva rejält och det vill jag nu).
Men idag snackar vi blygdläppar liksom. Baby är ju jävligt ute och inne är botoxstinna bloggerskor som i sin tur utan att ens vara medvetna om det själva är resultat av ideal från i huvudsak amerikansk mainstream porr.
Fy fan.
Jävla Bingo och heja Janes ex svärmorsa.
Nu ska jag och mina otrendiga blygdläppar återvända till soffan och försöka zappa oss lite muntrare igen. För som sagt. Fy fan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fastnade också! Usch, det är verkligen tragiskt. Orkar inte ens tänka på att vår Stora kommer vara inne i den där hets-svängen om några år. Fy fan. Det är ju så uppenbart, hela grejen? Trasiga insidor försöker lagas med "perfekt" yttre. Eller är jag fördomsfull nu?

Johanna sa...

USCH!

Fröken K sa...

Sara: Ja. Kände klumpen i magen växa under programmets gång. Trasig insida är säkert orsak i många fall. Men inte enbart tror jag. Det är ju massiv exponering av tjejer stöpta i till synes samma form, samma konstgjorda form. Som tonårstjej behöver man nog inte vara trasig, utan bara helt normalt osäker och sökande för att falla för det och få känslan av att jag kan bara vara ok med stora bröst, getingmidja, slät hud och svulstiga läppar (förutom i snippan då där de tydligen helst ska vara obefintliga). Det finns mycket pengar att tjäna på den osäkerheten. Som sagt, jävla Bingo och co...
Johanna: Dubbel-USCH!!!