tisdag 13 mars 2012

Lappkrig? Hoppas, hoppas!

M bilar hemåt från långt borta igen, grabbarna sover och jag är lite sugen på att smyga ner till tvättstugan. Jag ska förklara varför.
De flesta som delar tvättstuga med annat löst folk råkar väl då och då ut för någon sådan där flitig lapp-människa. Just tvättstugan och dess does och donts verkar locka fram skrivklådan hos märkligt många sådana människor. Och här i det hus där vi bott de senaste tre åren härjar den ihärdigaste lappmänniskan jag någonsin upplevt.
H-e-r-r-e-g-u-d.
Jag förstår inte. Det är verkligen ett totalt mysterium för mig. Hur man orkar, varför man vill, varför man inte kan se förbi vissa saker och gå vidare med sitt liv.
Hursomhelst, den här människan orkar och vill, verkligen. Och på det månatliga schema där man skriver upp sig på tvätttider skrivs det i kanten så pennan glöder. Det är klassikern, om att man vänligen ska ta bort luddet efter sig i torktumlaren, det gäller att man vänligen inte ska använda tvättstugan som klädförvaring en längre tid efter det att ens tvätttid tagit slut och det är vänligen det ena med det tredje. Någon enstaka gång har någon skrivit ett litet upprört "instämmer!" under det aktuella budskapet, för övrigt har det ingen större effekt eller några som helst följder alls faktiskt.
Idag (jag menar det är ju ändå den 13 mars, nu har åsikterna hållts inne länge nog!) stod det "Vänligen montera inte ner torkställningen och lägg på smutsigt golv!!!". Och, OCH, eureka!!! Idag hade någon svarat! Med "Vänligen, sluta skriva om struntsaker hela tiden!".
Det är rafflande, det är nervkittlande. Vad ska lappmänniskan svara!?
Ingen vet. Förrän jag pallrat mig ner till tvättstugan. Vi får se hur det blir. Vem som vinner kampen, nyfikenheten eller soffan i sällskap av tekoppen.

1 kommentar:

Johanna sa...

Haha, älskar det här. Du MÅSTE numera rapportera om detta här på bloggen, det förstår du va?

Ska du ge dig in i konversationen?