onsdag 7 mars 2012

Proppfullt mammahjärta

Alltså dessa ögonblick. När det händer. Små ljuvliga ömhetsbetygelser, klokskaper, snällheter. Efter mycket buttert och "dumma fula" och tjuvnyp på lillebror är det som att glida ner i ett varmt bomullsbad.

Han kommer rusande med min telefon när det ringer medans jag byter blöja i badrummet, utan att jag bett om det.
"Det ringer mamma!".
Tack!
"Ingen orsak mamma!".

Precis innan vi ska gå ut alla tre, hela påklädningsprocessen avklarad.
"Glöm inte nappen mamma."
Nej då. Jag har den i fickan.
Men det kunde ju inte du veta, kloka unge, tänker jag.

Lillebror är trött innan vi ska packa oss ut och iväg, men jag kan inte bära-gå för jag måste borsta tänder på storebror. Förtvivlad gråt.
"Mamma, han kan få låna min Blixtenbil då blir han nog glad."

Lillebror ska få spruta på bvc, storebror följer också med.
"Då ska jag trösta honom."
Och det gjorde han också.

Det är dags för kvällsrutinerna och jag gör tydligen i fel ordning som tar på pyamasen före tandborstningen.
"Men mamma! Du glömde borsta tänderna.!"
och så efter liten tänkepaus.
"Jag är så smart.".

Det är inte äppelkäckt gulligull all day long här alltså. Det kramas för hårt, rycks ifrån leksaker, protesteras högljutt för än det ena och en det andra, välts, spills, stimmas och stojas. Tack och lov. Det är ju liksom i sin ordning. Men kanske att de här små guldkornen betyder att vi håller på att lämna värsta 3-årstrotset och är på väg in i den nya 4 eran. Och det känns så himla bra.

4 kommentarer:

Lisa sa...

ÅH, som bomull för hjärtat! Det är så fantastiskt fint när de stora visar sån kärlek för sina småsyskon. Syskonkärlek liksom. Bra skit!

Fröken K sa...

Ja, det är verkligen oslagbart. Ibland är det rätt mycket kiv och gnäll här från både stor och liten, dem sinsemellan, så då blir man ju bara så jäääääkla lycklig när det gullas!

Fifi sa...

Åh, jag blir alldeles varm inombords!
Och vad sött att Dunderklumpen klappade Elly på kinden :) Hoppas han är bättre imorgon!

Johanna sa...

Å så himla fint!